Friday 24 July 2015

Pengalaman Naaila kena kuning.

Assalamualaikum korang..

Sekarang nak update blog memang susah ya amat lah. Nak mesej dgn akak sendiri pon susah. Tengah biasakan diri lagi dengan keadaan nak jaga baby and dalam pantang. Awal2 memang strugle sikit. So korang dah tau nak bersalin sila tido puas2 lepasni waktu tido korang ditentukan oleh permata hati kita tu a.k.a jam loceng. Hehe..

Oklah berbalik pada tujuan aku tulis entri ni untuk share dgn bakal atau first timer jadi papa and mama macam aku dan semestinya utk aku sendiri buat kenangan tentang baby kesayangan aku dgn husband. Series aku cerita betul2 based on experience aku takde fakta langsung ea tentang kuning ke apa sebab dah ramai blogger lain share. Aku pon banyak google waktu Naaila kuning. Terima kasih korang series banyak info dapat.

Coppp copp copp.. AMARAN ENTRI NI SERIES PANJANG! 

Start cerita bila nurse klinik desa datang melawat aku lepas keluar hospital. Baru sehari wei keluar hospital dah nurse datang. Ponekk betul. Kena pulak pergi check kuning sebab akak tu tekan2 dahi baby cakap macam ada kuning. Aku dgn husband mula2 rasa biasa jek sebab memang tak pernah search pasal kuning baby before bersalin ni. 

Pukul 3 aku, husband, ma and abah pergilah klinik gambut nak check. Ok naaila si cenonet baru 3 hari kena injecttion dah wei. Sedih betul aku tengok dia nangis. Aku pelok2 lah sambil cium dia bagi tenang sikit. Naaila memang jenis tak kuat nangis so dia nangis kejap berenti lah tapi series volume naaila sangat kuat. Haha.


Tunggu lah result memang tak tefikir langsung result naaila tinggi untuk hari ke 3 tu 229 tak silap. Kena jumpa doktor. And kena admit ok!! Masuk hospital lagi sekali! What?? Dengan jahit tak elok lagi jalan kepit2. Badan rasa lemahnya, Urat banyak putus oii. Memang mengalir lah air mata aku. Tak dapat tahan. Tapi nangis dekat husband jek. 

Husband tak sampai hati tengok aku terus decide ok kita takpayah masuk wad. Kita try dekat klinik w.y.ko dulu ea sayang. Abang pujuk berie sebab dia tau aku bukan jenis senang2 nak nangis tak tentu pasal. Besoknya pergilah bawak naaila pergi w.y.ko sebelun tu kena pergi buat ujian darah dekat pathlab tak silap namanye. Buat kalini naik lagi bacaan risaunya lah. Bawak w.y.ko Naaila kena duduk bawah lampu. Aku tak naik pon sebab tingkat atas kena naik tangga kan baru 2 hari jahit tak boleh naik tangga bagai. Adik kena tinggal sampai pukul6.30 sebab klinik ni tak bukak sampai malam. Sedihnya rasa nak tinggal anak baru usia 3 hari.

Besoknya ingat nak pergi lagi try klinik chong. Sebab klinik ni baby boleh kena duduk bawah lampu seharian betul. Tapi aku dah ready nak masuk wad sebenarnya. Aku dgn husband buat keputusan kalau result makin menaik macam mana pon kita refer kerajaan lah sebab mmang dah keluar pon surat suruh masuk wad tapi aku degil. Sekali result adik memang makin naik 282. Allah jek yg tau aku dgn husband risau macam mana. Masuk bilik doktor dia pon suggest pergi refer kerajaan jek sebab kalau dekat swasta pon sama jek caranya dengan baby kena tidur bawah lampu tu. Cuma beza keselesaan and suami boleh teman. Kalau korang pergi klinik chong doktor Tan ni memang baik. 5 bintang aku bagi. Hehe.

Petang tu balik rumah terus siap packing barang pukul 3 kena pergi klinik gambut semula ambek darah result turun sikit 239. Dalam pukul 5 pergi HTAA Naaila kena ambek darah lagi. Nyaknye betul -_- Malam tu kena lagi ambek darah sebab result Naaila yg petang 317. Kalau result baby atas dari 300 memang malam and pagi kena ambek. Tapi alhamdulillah result malam tu turun 272 and memang dah tak naik2 Naaila kena ambek darah 1 kali sehari. Opppss..lupe pulak wad untuk jaundice dekat tingkat 5 memang selesa sangat korang jangan risau sebab pelawat pon suami jek dibenarkan.

Bermulalah 4 hari kenangan aku duduk dalam wad. Setiap 2 jam bangun susu kan baby. Sedih tengok adik kena tutup mata dengan apa pon aku tak tau sebab kena duduk bawah lampukan. Bahaya untuk mata baby. Yg penting seksa sangat nak bukak benda tu bila nak keluar wad nanti. Kesian baby.

I'm big boss. Hehe..

Kerja adik tidoq je lah dalam ni. Bangun menyusu dgn beyak jek :)

Pergi tandas and naik katil berkepit2. Isi ubat kuning sendiri dalam tandas pon paling mengharukan bagi aku sebab kalau dekat rumah abang isi kan. Pagi2 pukul 10 ibu2 kena buat lawatan kat tingkat 1 check luka jahitan. Part ni memang aku tak suka kena tinggal baby, kena jalan jauh dah macam geisha terkepit-kepit. Tapi still ada baiknya hospital sediakan servis ni sekurang2nya kita tau condition jahitan kita tu. Cuma kalau boleh buat lah 2 kali sehari je. Lagi apa eak?? Ha kena tengok Naaila nangis tiap kali balik dari ambek darah. Tangan lebam. Tu paling buat aku tak tahan. Tapi lagi sekali ni pon untuk kebaikan anak kita jugak.

Lagi sedih bila malam last tu bahagian katil aku semua boleh keluar. Result Naaila waktu tu  239. Boleh keluar kalau 230 lagi sikit jek. Memang mula2 call husband dgn suara sedih cakap semua boleh keluar nak mintak husband try tanya boleb keluar tak tapi bila fikir semula biar lah duduk lagi sehari sebab biar kuning  Naaila betul2 turun tahap yg selamat dgn usia Naaila hari ke 9. Lagipon murah jek kau duduk dekat wad dengan servis lampu tu bukan kena bayar mahal pon. Nurse pon advice biar baby betul2 turun kuning sebab banyak kes dah yg keluar kena masuk semula. Kuning ni memang turun naik pon.

Lepas dah boleh keluar mula pulak kisah kena ambek darah everyday dekat klinik gambut sebab kena monitor kuning tu. Kuning ni memang normal jadi dekat baby lagi2 kalau darah ibu jenis O macam aku cumanya kalau kuning teruk boleh effect dekat kesihatan bayi otak ke macam tu lah tapi doktor cakap peratusannya sangat sikitlah. Berbalik pada kuasa Allah jugak :)

Lagisatu korang trylah ikhtiar cara tradisional jugak macan aku sendiri cuba macam2 jugak. Bagi anggur hitam, anggur hijau, mandi daun kucai, mandi air yg ubat cina tu, pagi2 kena kan cahaya matahari dekat baby macam2 lah. Memang turun tapi still tak tahap yg doktor nak 8.5 untuk hari ke 14 so Naaila dikira prolong jaundice. Memang sedih risau semua ada. Lagi2 bila orang sekeliling yg menanbahkan lagi buat kita risau. Please lah kalau nak mengomen or advice guna cara yg proper. Jangan menakut2kan parents baby tu lagi2 untuk baru first time jadi mama and papa. Stop cakap baby nanti jadi slow lah kalau kuning lama2 series doktor pon tak pernah cakap macam tu. Yes memang doktor ada cakap kalau kuning terlampau tinggi mungkin akan effect otak baby tapi lagi sekali semuanya berbalik pada Allah.

So ibu bapa yg sama pengalaman macam aku jangan hirau apa orang cakap yg penting kita dah usaha and tawakal doa banyak2. InshaAllah, semuanya baik. Allah sangat2 baik. Berbaik sangka pada Allah ok :)

Lagi aku nasihatkan baik refer je kerajaan dari membazir pergi swasta kalau baby kena jaundice. Series layanan hospital kerajaan bagus je kalau pekerja muka masam sorang dua tu normal lah. Hihi. Tapi untuk orang yg memang mampu takpe pergi swasta lagi selesa sbab kerajaan takde lah suami boleh tunggu 24 jam :( Cuma hospital ni makanan problem sikit waktu pantang kn banyak benda tak boleh makan tapi dorang akan hidangkan makanan yg tak sesuai. So husband akan jadi mangsa. Hehe. Macam aku abang akan pergi tiap kali waktu melawat sampai habis. Ma masak dekat rumah siap2 abang tukang hantar.

Ok sekian.. Panjang benar entri ni. Hehe. Next aku share pasal prolong jaundice ni cara nak ambek air kencing baby girl susah sikit berbanding baby boy wokeyyy.

Love note: Rajin2 kan lah diri click adveritise dekat blog ni ye. Thanks korang (●´ะท`)♡




No comments:

Post a Comment