Friday 3 April 2015

Check in dekat HTAA


Add caption


Ujian Allah nak bagi kita tak tau bila2 kan. Semalam baru aku tahu apa lah perasaan arwah mak dngan abah aku waktu kena tahan wad padahal aku kena masuk air jek pon. Baby NM aktif sangat semalam sampai perut aku keras dah macam nak bersalin start pukul 10 malam sampai ke pagi. Series tak boleh tido langsung. Bukan perut je mengeras actually lepas aku minum air gula balik rumah terus rasa pening semacam. Cakap dekat abang sory sangat tak dapat masak. Then, terus krohhhhh krohh tido lah. Bangun baru setel keje rumah semua ingat setel sampai situ je sekali malam datang semula sekali dengan muntah and chery bery. Minum or makan apa je mesti nak keluar balik. Perut aku tiba2 jadi belagak tak nak makan kalau tak perut ni dah macam tong apa boleh telas segala benda :)

Besok terus decide nak pergi hospital lah risau baby NM jadi ape2 dalam perut ibu dia ni. Tu pon duk pening tak tahu nak straight pergi klinik gambut / KMC / HTAA. Godek2 fon whatsapp kawan sekolah aku ros dengan kak teah tanye pendapat depa nak pergi mana. Terima kasih sngat2 tolong ana ea korang and maaf sngat duk kacau isteri orang pagi2 buta.

Last2 aku pergi klinik gambut rupe2 nya kalau kes macam aku baru 26 minggu boleh straight je pergi HTAA dekat tempat bersalin berisiko rendah ok bukan yg kecemasan tu! Faham mom to be area kuantan yg first timer macam aku ni? Staff dekat tempat kecemasan tu kata dorang ambek kes yg 30 weeks ke atas kot kalau tak silap lah. Then, gagah lah aku dengan muka toya sebab badan lemah sangat dari semalam kot duk muntah2 dah lah last makan pukul 3 petang semalam mana tak lemah gemalai?? Abang pergi cari parking aku terus masuk setel kan daftar semua. Tunggu lebih kurang 30 minit jugak sebab ramai sangat ibu2 yg ada masalah jugak. Kesian rasa yg tahan sakit dah nak sampai due. Aku tengok sambil dalam hati duk cakap ya Allah mana turn aku nanti kan :"(

Sampai turn aku doktor perempuan tu mmang baik sangat2 lah dia duk tanya sakit apa semua, macam mana boleh muntah and chery bery ada ambek makanan dari luar ke smua jwapannya TAK sebab aku masak sendiri kat rumah dan yg penting abang makan ok jek tak de pulak muntah2 ke ape. So, nasi goreng aku bukan punca lah. Doktor pon duk pening macam mana aku boleh jadi macam tu tiba2. Aku pulak pandai2 buat conclusion sendiri siap cakap kat doktor lagi "ke sebab sy minum air gula eak? Ye kot sebab tu sy jadi muntah bagai." muka confident habis. Doktor tu senyum jek dia cakap bukan sebab air gula lah puan.

Dah tanya soalan smue aku kena masuk dalam bilik doktor nak check perut sebab aku mengadu ada contraction malam tadi and pagi ni baby tak banyak gerak. Sayang tahu tak macam mana papa dengan ibu risau bila awak senyap jek dalam perut?? Selalu aktif tapi lepas muntah2 tu baby NM senyap jek. Tapi alhamdulillah waktu scan tu baby NM siap tendang perut ibu. Doktor pon cakap "ha tu baby dah tendang, nampak tak?" bukan nampak jek doktor for sure lah rasa sekali dah tentu dalam perut ibu dia. Hehe..

Dah setel scan semua part paling aku takut bila doktor kata nak check jalan. Dia nak masukkan something bentuk macam muncung itik lebih kurang bentuk tirus saiznya lebih kurang kalau tangan kita buat bentuk muncung itik gtu lah. (susah betul nak explain-_-) Mula2 rasa takut sngat sebab baca dekat internet cakap sakit and macam2 lah yg boleh buat jantung aku jatuh. Tapi alhamdulillah tak sesakit yg aku fikirkan. Tips nya korang dengar jek cakap doktor tu bila dia kata relaks kan diri yg penting jangan sesekali korang macam tahan benda tu dari masuk. Just biar jek sekejap sangat proses nya kalau korang bertenang yg penting banyak selawat ok :) lepas dah check doktor kata eh macam ada bukaan lebih kurang 1cm. Risau sangat waktu dengar tu sbab baru 26 minggu bahya untuk baby lahir pra matang. Tapi doktor cakap jangan risau mungkin jalan boleh tertutup semula. Lega sikit cuma doktor cakap aku kena tahan wad jugak sebab badan aku terlampau kering tahap 5+ so kena masuk air 3 botol. Sambil tu doktor nak pantau keadaan aku antara ok ke tak pegerakan baby semua. Jadinya aku dapat bercuti dekat HTAA selama 1 malam. Syokkkkkk sangat dalam hati Allah je yg tahu..hihi

Lesson nya untuk mom to be lagi2 yg mengandung anak sulung kalau rasa lain macam sikit tolong pergi terus check biar lah orang kata sikit2 pergi klinik ke apa asal kan baby dalam kandungan kita selamat. Sebab kita tak tahu kesan pada diri kita maybe perut orang tu mengeras takde apa2 tapi perut kita mengeras dah nak bersalin ke, baby terbelit tali pusat macam2 lah kemungkinan so better direct consult dengan doktor. Hikmah yg paling terbaik bila aku kena masuk wad rasa lebih dekat dengan Allah. Lebih sedar yg proses kehamilan and bersalin ni antara dua jugak hidup dan mati jadi kita kena sentiasa ingat Allah sebab tak tahu apa yg bakal kita hadap waktu proses bersalin kan zuriat kita dengan suami nanti 💜

Last sekali aku nak ucap terima kasih sangat2 dekat doktor and nurse dekat HTAA memang baik layanan nya. Syukur sangat. Meh aku nak bagi bunga sikit 🌹🌹🌹 Eh lupa abang, ayang nak ucap terima kasih jugak sebab bawak ayg pergi hospital and packing kan barang yg paling special thanks tapau kan nasik lauk ayam goreng, sayur kobis sejemput dengan sambal belacan. Haha. Tergelak tengok lauk abang beli sebab ayg memang dah agak ababg mesti beli lauk macan tu punye siap akak2 yg tengah tahan sakit pon gelak sama bila tengok lauk tu mesti sebab suami dorang pon kalau beli lauk macam tu kot. Hehe. Suka hati aku jek tapi aku sendiri pon tak tau apa reason akak2 tu and aku gelak bila fikir semula 😜 Btw thanks abang untuk semua nya nanti baby NM keluar ayg cerita dekat dia apa pengorbanan papa dia. InshAllah :)


Tolong doa kan bakal ibu dengan baby NM dpermudah kan segala urusa ya 💓


No comments:

Post a Comment